•
Açık İşletme, yerüstündeki işletmeleri,
•
Alçak gerilim, 42 – 100 volt arasındaki
gerilimleri,
•
Alev sızdırmaz (antigrizüto) aygıt, içine
girebilecek grizunun patlaması halinde, hasara uğramaksızın, alevin sızmasını
ve ortamdaki grizu veya kömür tozunun tutuşmasını ya da patlamasını önleyecek
şekilde yapılmış aygıtı,
•
Askıya almak, bir kademenin hazırlanmasından
sonra kendi ağırlığıyla göçmesini sağlamak üzere altının boşaltılmasını,
•
Ateşleme, kazı işlerinde deliklere
doldurulmuş olan patlayıcı maddelerin patlatılmasını,
•
Ateşleyici (barutçu), Patlayıcı
madde kullanılması koşullarını yerine getirmek üzere, yeterlik belgesine sahip,
en az ilkokul mezunu kişiyi,
•
Ayak, maden içerisinde iki galeri
arasında cephe halinde üretim yapılan yeri,
•
Baca, maden içerisinden sürülen
galeriyi,
•
Başaşağı (desandre),
yeraltında başaşağı sürülen eğimli yolları,
•
Baraj, yeraltında yangın, su, zararlı gaz
ve diğer tehlikeleri önleyici engelleri,
•
Bür, yerüstüyle bağlantısı olmayan
kuyuyu,
•
Cep, galeri, varagel ve vinç dip ve
başlarıyla ara katlarında ve ızgaralarda görevli işçilerin ve ateşleme
görevlilerinin korunmaları amacıyla serbestçe sığınabilecekleri biçimde yapılan
yuvaları,
•
Çatlak (kavlak), ana
kütleden ayrılmış, her an düşebilecek parçaları,
•
Çatlak (kavlak) sökümü, bir
kademenin kazı işlerinin devamı sırasında ana kitleden ayrılmış, düşebilecek
durumdaki parçaların temizlenmesini,
•
Daimi nezaretçi, fenni
nezaretçinin emir ve talimatı altında görev yapan ve Maden Kanununun 82 inci
maddesine göre atanmış kimseyi,
•
Dekapaj, kazısı yapılacak maden ve taş
kitlesi veya tabakasının üzerini kaplayan örtü tabakasının kaldırılmasını,
•
Dolgu (ramble), yeraltında açılan
boşlukların dolgu malzemesiyle doldurulmasını,
•
Fenni nezaretçi, işçi
sağlığı ve iş güvenliği gereklerinin yerine getirilmesinden ve işletmenin
teknik esaslar çerçevesinde çalıştırılmasından sorumlu, maden mevzuatına göre
görevlendirilmiş maden mühendisini veya maden yüksek mühendisini,
•
Grizu, metanın havayla karışımını,
•
Hava köprüsü (krosing), bir hava
akımının diğer bir hava akımı yoluna karışmadan belirlenmiş doğrultuda
gitmesini sağlayan geçidi,
•
Kademe, açık işletmelerde belirli aralık,
kot ve eğimlerle meydana getirilen basamak şeklindeki çalışma yerlerini,
•
Karakol, vinç ve varagel baş ve diplerinde
kurulan koruyucu düzeni,
•
Karo, maden işletmeleri için gerekli
hizmetlerin yapıldığı yerüstü tesislerinin bulunduğu alanı,
•
Kendiliğinden emniyetli aygıt, içinde
normal çalışması sırasında meydana gelebilecek herhangi bir ark veya kıvılcımın
ortamda bulunan yanıcı gaz veya buharları patlatmayacağı biçimde yapılmış
aygıtı,
•
Küçük gerilim, 42 volta kadar olan
gerilimleri,
•
Lağım, taş içerisinde sürülen galeriyi,
•
Molet, kuyularda vinç halatını
yönlendiren özel makarayı,
•
Nefeslik, ocak havasının giriş ve çıkış
yolunu,
•
Nezaretçi, fenni nezaretçi tarafından gerekli
görülen işleri yürütmek veya bunları gözetim altında bulundurmak üzere yazılı
olarak görevlendirilen, gerekli deneyim ve teknik bilgiye sahip, en az ilkokul
mezunu kişiyi,
•
Paraşüt, asansörlerde, çekme halatının
kopması halinde kafesin düşmesini önleyecek düzeni,
•
Potkabaç, kazı işlemini kolaylaştırmak
amacıyla alında derinlemesine açılan boşluğu,
•
Rekup, ana galeriden maden yatağını kesme
amacıyla sürülen ikincil galerileri,
•
Röset, kuyu ve başaşağıların (desandre)
dip ve başlarının katlardaki yatay yollarla olan bağlantı yerlerini,
•
Sıkılama, lağım deliklerine patlayıcı madde
konulduktan sonra kalan boşluğun gerektiği biçimde doldurulmasını,
•
Şev, kademe alın ve yüzlerindeki eğimi,
•
Şövelman, kuyu ağzındaki asansör kulesini,
•
Topuk, yer altı işlemleriyle açık
işletmelerde güvenlik için bulunan maden kısımlarını,
•
Varagel, dolu araba aşağıya inerken boş
arabanın yukarıya çıkmasını sağlayan ve karşılıklı ağırlık esasına göre, eğimli
düzey üzerinde fren ve halat kullanılarak yapılan taşıma yerini,
•
Yüksek gerilim, 1000 voltun
üstündeki gerilimleri
•
Kuyu ile nakliyat yapılan ocaklarda iki kuyu arasında en az
30 m.LikTOPUK bırakılmalı,
•
Ana nakliyat yolları, nakliyat sistemine uygun boyutlarda, %
0.5'i geçmeyen eğimde DÜZGÜN KESİTLİ ve mümkün olduğunca düz doğrultuda
ocak veya ocak bölümlerinin ömrüne yetecek
sağlamlıkta olmalı,
•
Ana nakliyat yolları en az 180 cm. Yükseklikte olmalı ve
araçlarla galeri yan duvarlarının birisi arasında en az 60 cm.likYAYA YOLUbırakılmalı,
•
Ana nakliyat yolunda her 50 m. de bir en az 2 işçinin
sığabileceği SIĞINMA CEPLERİyapılmalı, cepler beyaza boyanmalı veya
kireçle BADANA edilmeli,
•
İşçilerin gidiş gelişlerine izin verilen ve eğimleri 25 – 45
derece arasında olan yollarda zemine MERDİVENveya BASAMAK, yan
duvara ise TUTAMAKlar yapılmalı, eğimin 45 dereceyi geçtiği yollarda,
merdiven ve her 25 m. De bir DİNLENME SAHANLIĞIyapılması zorunludur.
•
Su geliri olan yollarda kenara KANAL yapılmalı, bu
kanallar uygun yerlere yapılacak su ceplerine yönlendirilmeli, ceplerde
biriktirilen sular pompalarla dışarı atılmalı, böylece yolların TEMİZ VE
KURU kalması sağlanmalıdır
•
Mekanik taşıma sistemi SAĞLAM yapılmış olmalı ve haftada
en az bir kez denetlenerek GÜVENLİ bir biçimde bulunması
sağlanmalıdır.
•
Katardaki vagonlar birbirine EMNİYET HALATIile
bağlanmalı,
•
Son vagonun arkasına ŞEYTAN AYAĞItakılmalı
•
Vagon kaçmasını önlemek için ocak ağzına KARAKOL(yaylı
kapı) yapılmalı,
•
Kuyu kafeslerine PARAŞÜT düzeni yapılmalı,
•
Vagonlar ve halatın zarar görmemesi için gerekli yerlere makara
konulmalı
•
Vinç ve varagellerin dip ve başlarıyla
ara katlar arasında yönergeye uygun işaretler vermeye yarayacak özel bir
İŞARETLEŞME DÜZENİ bulundurulur.
•
Vinççi ile haberleşmeden nakliyata
başlanmaz.
•
TAHKİMAT ;Maden ocağını teşkil eden galeri, kuyu ve üretim
yerlerini mal ve can emniyeti bakımından çalışılabilinir duruma sokmak ve
çalışılabilir durumda tutmak için yerine göre ağaç, demir ve beton kullanılarak
yapılan takviye, iksa, destek düzeni
•
Tahkimatın onarımı, değiştirilmesi, ileri alınması ve sökülmesi
sırasında, parça düşmelerini önleyecek özel önlemler alınmalı, tahkimat, teknik
nezaretçinin, işin özelliğine göre belirleyeceği esasları kapsayan YÖNERGEye
uygun olarak yapılmalıdır.
•
basamak şev açısı sağlam arazide 60 derece, çöküntülü ve
çürük arazide, kum, çakıl ve dere tortularının olduğu yerlerde 45 derece,
kaygan ve sulu arazilerde 30 dereceden fazla olmamalı
•
basamak genişliği üretim makinelerinin ve taşıma araçlarının
güvenli çalışacağı genişlikte olmalı
•
basamak yüksekliği; kazının, el ile yapıldığı işletmelerde 3
m.yi, makinelerle yapıldığı işletmelerde makinenin boomyüksekliğini geçmemeli
•
basamak diplerinde işçi bulunmamalı, patlayıcı madde ve
sandıkları konmamalı
•
kazı ya da lağımlarla oyularak, kademe alınlarının askıya
alınması ve göçertilmesi (ters ıskarpa yapılması) önlenmeli
•
manevra alanında hiç kimse bulunmamalı
•
kademenin altını oyarak üstüne göçertmek
-ters ıskarpa yapmak- yasak ve çok
tehlikelidir
•
yüksekliği 5 m. ve eğimi 30 dereceden çok olan şevlerde, kavlak
sökümü vb. çalışmalarda işçilere emniyet kemeri ile baret, emniyet ayakkabısı
vb. gibi kişisel koruyucular verilip kullandırılmalı
•
bunkerlerin önünde araç kaçmasını önlemek için en az 40 cm.
yükseklikte beton set ile üzerinde işçi düşmesini önleyecek ızgara
olmalı
•
kapsüllerle diğer patlayıcı maddeler,
aynı kap içinde bir arada bulundurulamaz ve taşınamaz; ancak, ayrı bölmelerde
olmak şartıyla ateşleyicilerin taşıdıkları sandıklarda bir arada taşınabilirler.
•
kullanılmak üzere dağıtılmış bulunan
patlayıcı maddeler, ancak, ateşleyiciler veya fenni nezaretçilerce
görevlendirilmiş kişiler tarafından, ateşleyici gözetiminde, özel sandıklar
içinde taşınır. sandıklar tahtadan veya bu işe elverişli yalıtkan malzemeden
yapılmış olacak ve özel kilit düzeni bulunacaktır. bunların içine başka bir
madde konulamaz.
•
ateşleyici, manyeto ve sandıkların
anahtarlarını kendi üzerinde bulundurur.
•
bir kişinin taşıyabileceği patlayıcı
madde miktarı, 10 kilogramı geçemez
•
ateşleyiciler, bir tüketim defteri
tutmak ve her ateşlemeden sonra kullandıkları patlayıcı maddeleri bu deftere
yazmak zorundadırlar
•
kapsüller, kartuşlara, ateşleme
yapılacağı sırada yerleştirilir ve lağım delikleri ancak, ateşlenecekleri zaman
doldurulur
•
fitille yapılan ateşlemede aynı
anda en fazla 5 adet delik
ateşlenebilir
•
lağım deliğinde patlamamış patlayıcı
maddenin kaldığı veya bundan kuşkulanıldığı takdirde, elektrikle ateşlemede
en az 5 dakika, fitil vb, ile ateşlemede en az bir saat geçmeden
ateşleme alanına kimse giremez.
•
tüm yeraltı çalışmalarında, ocak içinde, işçilerin kolay
ulaşabileceği birbirinden bağımsız ve
güvenli yapıda en az iki ayrı yoldan (nefeslik) yer üstüne bağlantı
yapılmalı, bunlardan biri nakliyat (acil hallerde kaçış) ve hava giriş,
diğeri hava dönüş yolu olarak kullanılmalı, iki yol arasında 30 m. topuk
bırakılmalıdır
•
havasında
·
% 19'dan az
oksijen,
·
% 2'den çok
metan,
·
% 0,5'den çok
co2,
·
% 0.005’ (50 ppm)den çok COve diğer tehlikeli gazlar bulunan
yerlerde çalışma yapılmamalıdır.
•
aydınlatma şebekelerinde, gerilim, 250 voltu geçmeyecektir
•
fenni nezaretçi gözetiminde en az 25 metre boyunda kontrol
sondajları yapılır.
•
sondaj deliklerinde, grizu veya diğer zararlı gazların varlığı
anlaşılırsa iş durdurulur; işçiler söz konusu yeri terk ederler; giriş yeri
kapatılır, durum yetkililere derhal bildirilir.
•
grizulu ocaklarda açık alev yasağı uygulanır, karpit
lambası kullandırılmaz.sadece izin verilen tipte dinamit kullanılır,
•
erken uyarı sistemi kurulur,
•
çalışma süresince tüm işçilerin yanında karbonmonoksit
maskesi bulundurulur
•
metan % 1’i geçtiğinde, bu oran, % 1 in altına düşünceye kadar,
aralıksız ölçüm yapılır.
•
tümantigrizu cihazların yılda bir kez yetkili kuruma kontrolleri
yaptırılır.
•
şahsi aydınlatmalar akülü lambalarla yapılır.
•
genel havasındaki metan oranı % 1,5’ u geçen yerlerdeki
iletkenlerin ve elektrikli aygıtların gerilimi derhal kesilir ve koşullar
düzelmedikçe yeniden verilmez.
•
ocaklarda çalışan işçilerin, 10 kişiden az olmamak üzere,
en az % 3 ü, gerektiğinde kurtarma işinde görevlendirilmek üzere,
önceden eğitilmelidir
ocakta çalışan işçilerin, 3 kişiden az olmamak üzere, en az %
5'i ilk yardım kurslarında yetiştirilir
0 yorum:
Yorum Gönder