ü
Kaldırma Ve İletme Makinelerinin Sınıflandırılması
·
vinçler (kule vinçler, mobil vinçler, oklu, raylı,
köprülü,ayaklı köprülü, tek raylı ve seyyar vinçler, gırgırvinçler, caraskallar
)
·
platformu kaldırıcı arabalar (forklif),
·
palangalar (elektrikli, pnömatik, hidrolik, zincirli,halatlı),
·
asansörler
ü
Tamburlar
·
tamburlarının yanları flaşlı olmalıdır. Flaş genişliğisarılan
halatın çapının 2,5 katı olmalı, halat
fırlamalarını önleyecek şekilde yapılmalıdır
·
Halatın ucu tambura iyi bağlanmış olmalı, yük tutmaelemanı en
alt seviyede bulunduğu zaman, yivli
tambur üzerinde en az iki sarım halat kalmalıdır
ü
Zincirler
·
Zincir baklalarındaki aşınma baklakalınlığının dörtte birini
geçmişse zincirkullanılmamalıdır
·
Baklalardaki boyuna uzama %5’ igeçmişse zincir
kullanılmamalıdır.
·
En ağır yük için,kaldırma ve bağlama (sapan) zincirlerinin
vekancalarının güvenlik kat sayısı en az 5 olacaktır.
·
Çelik halatların güvenlik kat sayısı 6 dan aşağı olmayacak
vehalatların ek yerleri,halkaları,başlık ve bağlantıları halatların kaldıracağı
enağır yüke dayanıklı olacaktır
·
6 bükümlü çelik halatların 50 santimetre veya özel çelik halatların1
metre boyunca dayanımlarını,aşağıda gösterilen miktarlardakaybetmiş olanları
kullanılmayacaktır.
Ø
7 telli çelik halatlarda % 12,
Ø
19 telli çelik halatlarda % 20,
Ø
37 telli çelik halatlarda % 25,
Ø
61 telli çelik halatlarda % 25,
Ø
Seal özel çelik halatlarda % 12,
Ø
Üçgen bükümlü özel çelik halatlarda% 15,
Ø
özel çelik halatlarda % 20.
·
Çelik halatların bağlantı kısımlarında tellerin
aşınması,kopmasıve bağlantının gevşemesi gibi hallerde,halatın 1-3
metresi,uygun şekildekesilecek ve halatın başları,yeniden uygun şekilde
bağlanacaktır.
·
Kaldırma veya çekme işlerinde kullanılan ip halatlar,iyi
cinskenevirden veya benzeri elyaftan yapılacak ve bunların
kopmayakarşı,güvenlik kat sayıları en az 3 olacaktır.
ü
Kaldırma araçlarının kancalarınıngüvenlik kat sayısı (taşıma
gücü),taşıyacakları yükünen az; el ile çalıştırılanlarda 3 katına,mekanik
olarakçalışanlarda 4 katına ve erimiş maden veya yakıcıveya aşındırıcı
(korozif) maddeler gibi tehlikeli yükleri taşıyanlarda ise, 5 katına eşit
olacaktır.
ü
Ray üstünde çalışan vinçlerde,vinç kabinine ve vinç
köprügeçitlerine çıkmayı sağlayan sabit merdivenlerle vinç köprülerin her
ikitarafında ve köprü boyunca en az 45 santimetre genişliğinde geçit
veyasahanlıklar bulunacaktır
ü
Vinç arabalarının geçit ve sahanlıkları ile bunların altına
veüstüne rastlayacak sabit tesisler arasında 180 santimetreden az
açıklıkbırakılmayacaktır.
ü
5 ton veya daha fazla yük
kaldıran raylı vinçlerde,2 elektriklifren veya bir elektrikli ve bir mekanik
fren bulundurulacaktır
ü
Halatlar
§
Kaldırma araç ve makinelerinde kaldırma ve bağlama (sapan)
elemanıolarak muhtelif cins halatlar kullanılmaktadır. Başlıcaları; Kendir
halat,naylon halat, fiber halat, cam halat, demir halat, çelik çekme halatları
vetel halatlarıdır
·
tel-çelik halatlar Belirli periyotlarla uygun yağ
ileyağlanmalıdır.Kaynak alev ve ısılarına maruz
bırakılmamalıdır.Güvenlik kat sayısı en az 6 olmalıdır.
ü Tel halatların muayenesi:
·
Hareketli halatlarda,bir halat sarımında rasgele dağılmış 6 ve
daha fazla kırıktel varsa veya 1 kordonda 3 ve daha fazla kırık tel varsa,
·
Askı veya duran halatlarda,bir halat sarımında 3 veya daha fazla
kırık telvarsa,
·
Bir bağlantının yakınında 1 veya daha fazla kırık tel varsa,
·
Hareketli halatlarda,kordonlar arasındaki çubuklarda herhangi
bir kırıkbelirtisi varsa halat değiştirilmelidir.
ü
Bir halatın çapı,aşağıdaki değerlerin altına indiyse,halat
değiştirilmelidir.
·
19 mm’ye kadar çaplı halatlarda 1mm.,
·
22-28 mm arasında çaplı halatlarda 1,5 mm
·
32-38 mm arasında çaplı halatlarda 2mm.
ü
Vinçler ve krenler
·
Kaldırma makineleri çalışmaya başlamadan önce operatörleri
tarafından kontrol edilmeli, çelikhalatlar, zincirler, kancalar, sapanlar,
kasnaklar, frenler ve otomatikdurdurucular, yetkili bir teknik eleman
tarafından her üç aydabirbütünüyle kontrol edilerek, periyodik kontrol
raporu düzenlenmelidir.
·
Yüksek gerilim harları yakınındaçalışmak gerekiyorsa, gerilim
ile enaz 3048 cm.lik uzaklık olmalıdır.
·
Operatör vincini terk ediyorsa stopetmeli,
·
vinci istenen değerlerarasında çalışmıyorsa makinasınıderhal
durdurmalıdır.
·
Normalin üzerinde bir yükkaldırılıyorsa yük 3-5 cmkaldırıldıktan
sonra frenler testedilmelidir
ü
Transportörlerde
Güvenlik
·
Yüksekte bulunan konveyörlerin kenarlarında yürüyüş
platformlarıolacaktır.
·
Üzerlerinden geçilmesi için geçit platfomları yapılacaktır.
·
Altlarına saç veya tel kafes koruyucular yapılacaktır.
·
Uzun mesafeli konveyörlerde ikaz sistemi olacaktır.
·
Güvenlik teli-Güvenlik stopları olacaktır
·
Eğimli konveyörlerde enerji kesilmesi halinde ters hareketi
önleyicimekanik bir tertibat bulunacak
·
Kaldırma makinaları,kabul edilen en ağır yükünen az 1.5
katını,etkili ve güvenli bir şekildekaldıracak ve askıda tutabilecek güçte
olacakve bunların bu yüke dayanıklı ve yeterli yükfrenleri bulunacaktır.
Pnömatiktransportörlere, taşıyacakları, malzemeler el ileverildiği ve
besleme ağzının çapı 30 santimetre veya daha büyük olduğuhallerde, bu ağızlara,
kanallardan en az 1 metre uzakta uygun hunileryapılacaktır.
0 yorum:
Yorum Gönder