ü
Ekranlı Araçlarla Çalışma Yönetmeliği çalışanınsağlığını ve güvenliğini korumak için mesleki
risklerin önlenmesi, eğitim vebilgi verilmesi dahil, her türlü önlemi alma, korunma
ve ergonomi eğitimi Uygulama konusunda işverene yükümlülükler getirmektedir
ü Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık
ve Güvenlik Önlemleri HakkındaYönetmelik”
gereğince Ekranlı Araçlarla çalışanlarımızın, "işe giriş"
ve"periyodik göz muayenelerinin” yapılarak kayıt altına
alınmasıgerekmektedir.
Periyodik
muayene aralığı;
·
Rahatsızlığı olmayanlar için 40 yaş altında ise 5 yılda bir kez,
·
40 yaş üstünde ise 3 yılda bir kezdir.
ü
Göz ile ilgili yaşanabilecek
problem, her anlamdaergonomik koşulların sağlanmadığı durumlardaortaya çıkan Computervisionsyndromeyanikuru gözadıyla bilinen
hastalıktır. Belirtileriarasında, gözde kuruma hissi, ağrı, yanma,kızarma, kumlanma,
görme bulanıklığı, baş ağrısıve boyun ağrısı sayılabilir
ü
Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri
1 – Standartlara ve daha önemlisi,
çalışana uygun çalışma masası ve sandalye kullanımı
2 – En az 17 " boyutunda
monitör ( LCD için 15 " )
3 – Refleksiyon sınıflamasına göre
1.ci sınıf monitör kullanımı
4 – Monitör üst kenarı göz
hizasında (bifokal gözlük kullananlarda biraz daha aşağıda
5 – Göz ekran mesafesi monitör
boyutlarına göre 50-80 cm
6 – Ekranda pozitif görüntü ile
çalışma ( açık renk zemin üzerine koyu renk yazı karakteri )
7 – Ekranda standartlara uygun
karakter büyüklüğü
8 - Optimal nem oranına sahip
çalışma ortamı
9 – Standartlara uygun aydınlatma
koşulları ve yansımaları önleyecek yerleşim
10 – 45 dakika ile 1 saatlik
dilimlerde kısa süreli ara dinlenmeleri
11 – Gözleri dinlendirecek
egzersizlerin uygulanması
ü
Muayene sonucunda
ekranlı araçlarla çalışanların göz doktoruna sevkkriterleri;
Ø
Uzak görme en az 1 gözde 8/10’un
altında ise
Ø
Yakın görme en az 1 gözde 8/10’un
altında ise
Ø
İşyeri hekiminin muayenesi
sonucunda sevk kararı vermesi halinde
Ø
Çalışanın rahatsızlık beyanı ile
sevk talebi halinde
ü
Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik
ÖnlemleriHakkında Yönetmelik
4857 sayılı İş Kanunu kapsamına
giren ve ekranlı araçlarla çalışmaların yapıldığı tüm işyerlerini kapsar.
Ancak, bu Yönetmelik hükümleri:
a) Hareketli makine ve araçların
kumanda kabinleri ve sürücü mahallinde,
b) Taşıma araçlarındaki bilgisayar
sistemlerinde,
c) Toplumun kullanımına açık
bilgisayar sistemlerinde,
d) İşyerinde, kullanımı sürekli
olmayan taşınabilir sistemlerde,
e) Hesap makineleri, yazar kasa ve
benzeri, data veya ölçüm sonuçlarını gösteren küçük ekranlı cihazlarda,
f) Ekranlı daktilolarda,
uygulanmaz.
ü
Ekranlı araç : Uygulanan
işlemin içeriğine bakılmaksızın ekranında harf, rakam, şekil,grafik ve resim
gösteren her türlü araç
ü
Operatör: Ekranlı aracı
kullanan kişi
ü
Zorlayıcı Travmalar : Göz
yorgunluğu, kas gücünün aşırı kullanımı, uygun olmayanduruş biçimi, uzun süre
ekranlı araç karşısında ara vermeden çalışma, aşırı iş yüküduygusu, zihinsel
yorgunluk ve stres ile gürültü, ısı, nem ve aydınlatmanın neden olduğu
olumsuzluklarının tümü
ü
Çalışma merkezi :
Operatörün oturduğu sandalye, ekranlı aracın konulduğu masa,bilgi kayıt
ünitesi, monitör, klavye, yazıcı, telefon, faks, modem ve benzeri aksesuar
veekranlı araçla ilgili tüm donanımların tamamının veya bir kısmının bulunduğu
çalışma yeri
ü
Ekranlı araçlarla çalışanlara verilecek Eğitim, özellikle
aşağıdaki konuları içerecektir;
• Zorlayıcı
travmalar ve korunma yolları,
• Doğru
oturuş,
• Gözlerin
korunması,
• Gözleri
en az yoran yazı karakterleri ve renkler,
• Çalışma
sırasında gözleri kısa sürelerle dinlendirme alışkanlığı,
• Gözlerin,
kas ve iskelet sisteminin dinlendirilmesi,
• Ara
dinlenmeleri.
ü
Aşağıdaki durumlarda işçilerin göz muayeneleri yapılacaktır;
• ekranlı
araçlarla çalışmaya başlamadan önce,
• düzenli
aralıklarla ve
• ekranlı
araçla çalışmalardan kaynaklanacak görme zorluğu olduğunda.
ü EKRANLI ARAÇLARLA ÇALIŞMALARDAARANACAK ASGARİ GEREKLER
1.Ekipman
Bu tür ekipmanın kullanımı işçiler
için risk kaynağı olmayacaktır.
·
Monitör
·
Klavye
·
Çalışma masası veya çalışma yüzeyi
·
Çalışma sandalyesi
2.
Çalışma ortamı
a) Gerekli
alan:
çalışma merkezi yeterli genişlikte
olacak ve uygun şekilde düzenlenecektir.
b) Aydınlatma:Operatörün gereksinimleri ve yapılan işin türü dikkate alınarak
uygun aydınlatma şartları sağlanacak, arka planla ekran arasında uygun kontrast
bulunacaktır
c) Yansıma ve parlama:Pencereler, açıklıklar ve benzeri yerler, saydam veya yarı
saydam duvarlar
ve parlak renkli cisim ve yüzeylerden
ekran üzerine direk ışık gelmeyecek ve mümkünse yansımalar önlenecektir.
d) Gürültü:Çalışma merkezlerinde kullanılan ekipmanların gürültüsü
çalışanların dikkatini dağıtmayacak ve karşılıklı konuşmayı engellemeyecek
düzeyde olacaktır
e) Isı : Çalışma merkezindeki ekipmanlar çalışanları rahatsız edecek
düzeyde ortama ısı vermeyecektir
f) Radyasyon
:Çalışma merkezindeki görünür ışık
dışındaki tüm radyasyonların sağlığazarar vermeyecek düzeylerde olması için
gerekli önlemler alınacaktır.
g) Nem
:Çalışma ortamındaki nemin uygun
düzeyde olması sağlanacak ve bu düzeykorunacaktır.
3.Bilgisayar
programları
Programlar işe uygun olacaktır.
Operatörün bilgisi dışında programlara müdahale edilemeyecektir.
ü
MKİH risk etkenleri işle ilgili ve kişisel olarak ikiye ayrılmaktadır
İş İle İlgili Risk Etkenleri
Ø
Fiziksel risk
etkenleri: Tekrarlamalı, zorlamalı ve aşırı güçharcamalı hareketler, statik
vücut pozisyonları, kötü postür,vücudun ve kolların yanlış vücut mekanikleriyle
kullanımı,alışılmamış iş aktiviteleri, lokalize temasa bağlı streslerdir.
Ø
Ergonomik risk
etkenleri: İş istasyonunda, oturma yerinin,masanın, ekranın, klavyenin ve
“mouse”un yüksekliğinin vekullanımının çalışana uygun olmaması, aydınlatma ve
sıcaklığınyetersiz olması gibi etkenlerdir.
Ø
Psikososyal
risk etkenleri: İş memnuniyetsizliği, iş monotonluğu,yetersiz denetçi ve iş
arkadaşı desteği, ağır iş yükü, sorumluluğu vebaskısı altında çalışma, yetersiz
iş organizasyonu gibi etkenlerdir.
Kişisel Risk Etkenleri
MKİH oluşumunda cinsiyet, yaş,
kondisyon ve sigara içimi gibi kişisel etkenlerdir.
Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık ve
Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik yayımlandığı tarihte faaliyette olan
çalışma merkezlerinin en fazla 2 yıl içinde Yönetmelik hükümlerine uygun hale
getirilmeleri zorunludur
0 yorum:
Yorum Gönder